بازاریابی ارجاعی: که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد میشود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است. این نوع بازاریابی از روشهای بسیار مؤثر بازاریابی است زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده یا ستارگان شبکههای اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آنها راحتتر اعتماد میکنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی میتوان به شکلی روشنتر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامههای تلویزیونی و حتی لباسی که میپوشیم را تحت تأثیر اطرافیانمان انتخاب کردهایم. در این جا قصد داریم ابتدا در رابطه با این موضوع بحث کنیم که چرا بازاریابی ارجاعی اهمیت زیادی دارد و سپس مثالهایی از کمپینهای موفق را با هم بررسی میکنیم. پس از آن ۷ گام عملی برای پیادهسازی بازاریابی ارجاعی را معرفی خواهیمکرد. چرا بازاریابی ارجاعی بسیار تأثیرگذار است؟ ما میدانیم که بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان از جمله قویترین روشهای بازاریابی است. اما این نوع از بازاریابی چرا اینقدر قدرتمند است؟ سه مورد را میتوان به صورت کلی دلیل موفقیت این نوع بازاریابی دانست: ۱. دقت در هدفگیری: به صورت کلی دو دلیل برای یک کمپین موفق وجود دارد، پیام مناسب و هدفگیری دقیق مخاطبینی که در بازاریابی ارجاعی هردو در یکجا جمع شدهاند. بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان در انتخاب مخاطبین هدف بسیار دقیق عمل میکند. دلیل آن این است که مشتریان شما، دوستان و اطرافیان خود را به خوبی میشناسند و پیام کمپین را به افرادی منتقل میکنند که به آن محصول یا خدمت نیاز دارند؛ بنابراین پیام کمپین شما بسیار مؤثرتر از روشهای دیگر بازاریابی به مخاطبین شما منتقل میشود. ۲. فاکتور اعتماد: اعتماد از مرحله انتخاب تا خرید برای مشتری نقش بسیار کلیدی را ایفا میکند. این موضوع در حدی است که اگر ما به کسی اعتماد نداشته باشیم حتی به حرفهایش هم گوش نمیدهیم چه برسد به این که بخواهیم از او خرید کنیم. بد نیست برای فهم بهتر این موضوع به زمانی بازگردید که فروشندهای قصد فروختن کالایی را به شما داشته و شما هیچ اطمینانی به حرفهای او نداشتهاید، آیا از او خرید کردید؟ خرید شما خرید مطمئنی بود؟ در بازاریابی ارجاع دعوت به خرید معمولاً از طرف افرادی است که شما اطمینان زیادی به آنها دارید، حالا چطور خرید خواهید کردبارها و بارها تحقیقات نشان دادهاند که این نوع از تبلیغات اگر توسط متخصصین و افرادی که مشتریان به آنها اطمینان دارند منتشر بشوند بسیار بیشتر مورد اعتماد واقع شده و موفقترند. به یاد داشته باشید که بازاریابی ارجاعی فقط محدود به دوستان و خانواده فرد نیست بلکه هر منبعی که فرد به آنها اعتماد دارد میتواند در این راه به ما کمک کند پس حالا وقت پرسیدن این سؤال است که فرد به چه منابعی اعتماد دارد؟ • خانواده و دوستان • منتشر کنندگان اخبار • بررسیها و نظراتی که به صورت آنلاین منتشر میشوند. • نظر افراد تأثیرگذار (بلاگرها، ستارگان شبکههای اجتماعی) • مشتریان قبلی • گواهی نامهها ۳. دست یابی و شتابدهی: قبلاً اگر میخواستید به یک مصرف کننده دست پیدا کنید، خود دستیابی کار سادهای نبود. دستیابی صرفاً از طریق مواجهه مستقیم با افراد یا نهایتاً با تماس تلفنی به دست میآمد. اما امروزه کسی که درشبکههای اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد میتواند به سادگی و با یک نقد برای یک محصول موفقیت یا در طرف دیگر، شکست را به همراه داشته باشد. در واقع امروزه با یک پست در فضای مجازی، یک توییت یا حتی یک سلفی در اینستاگرام که در آن یک محصول خاص وجود دارد، میتوان تعداد زیادی مشتریان بالقوه را هدف قرارداد. اگر این پستها به اشتراک هم گذاشته شوند که دیگر برای کسبوکار مذکور نور علی نور خواهدبود. در حقیقت همین اثر اجتماعی است که بازاریابی ارجاعی را روز به روز قدرتمند تر میکند.